برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

معرفی انواع مگنت _ قسمت اول آهنربای NdFeB

نوشته شده در تاریخ1398/05/30 توسط 3890

خوب در ابتدا شاید این سوال به ذهنمان خطور کند که چه نیازی به شناخت دسته های مختلف آهنربا هست مگر قوی ترین نوع آن آهنربای ndfeb که به اصطلاح نئودیم شناخته شده نیست؟؟!!

در جواب باید گفت که آهنربا تنها از لحاظ قدرت مغناطیسی بررسی نمی شوند بلکه فاکتور های مهم دیگری هستند که تعیین کننده کاربرد و شرایط استفاده آن می باشد نظیر :  Br (remanece)  ،  Hc (coercive force) ، حداکثر انرژی ساخت، تحمل دمایی،  رطوبت محل استفاده، تنش مکانیکی، شکل و نوع طراحی ، شعاع میدان مغناطیسی و... .

آهنرباهای دائمی به 4 دسته کلی تقسیم می شوند:

1- نئودیمیم (ndfeb)

2-ساماریم کبالت(smco)

3-آلنیکو (alnico)

4- فریتی یا سرامیکی (ceramic or ferrite)

خوب در ابتدا به معرفی و بررسی آهنربای نئودیمیم ( NdFeB ) می پردازیم.

این دسته از آهنربا از مواد مواد خاکی کمیاب (rare rearh materails) تشکیل شده است. این نوع از آهنربا میزان" نیروی الزام گر هسته"  Hc (coercive force) بالایی دارد ، Hc به زبان ساده شدت میدانی است که توسط آن آهنربا خاصیت خود را از دست داده و چگالی شار آن 0 می شود. این فاکتور نشانه قدرت بالای حفظ میدان مغناطیسی است زیرا هرچه مقدار آن زیاد تر باشد بدان معناست که توان بیشتری باید جهت دیمگنت کردن آهنربا به کار برد.

این دسته انرژی ساخت بالایی دارند(high product energy) در حد 50MGOe که تعیین کننده گرید این نوع آهنرباست. هرچه این مقدار بالا تر باشد نشاندهنده ی وسیع بودن حلقه هیسترزیس می باشد. ضمنا MGOe واحد انرژی می باشد.

به همین علت میتوان این آهنربا  را در ابعاد و اندازه های کوچک تری نسبت به انواع دیگر ساخت ، از کوچکترین سایز های موجود در سایت ایران مگنت سایز 2*2 و 3*3 میلی متر می باشد.

با این حال باید این ویژگی ها را به مجموعه خصوصیات این آهنربای پر طرفدار ،گران و قوی افزود:

قابلیت ماشین کاری بسیار کم، زنگ زدگی به علت قرار گیری در معرض رطوبت(هرچند که میتوان این مشکل را به واسطه نوع آبکاری تا مقدار قابل توجهی کاهش چشمگیر داد)،شکنندگی

این آهنربا قابلیت آبکاری طلا، نیکل و روی را دارد و به واسطه این نوع آبکاری قابلیت استفاده در انواع کاربرد ها را دارد. این نوع آهنربا جزء قوی ترین نوع آهنربا از لحاظ چگالی شار پسماند است و به سختی قدرت خود را از دست می دهد.

این مقاله در حال تکمیل می باشد ..............



نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم